למי נועד סטנדאפ דתי

סטנד אפ רק על נושאים "כשרים"

 בשנים האחרונות המגזר הדתי גילה את עולם הסטנדאפ. במופע סטנדאפ דתי לא יישמעו בדיחות גסות או בדיחות על עדות. הנושאים נבחרים בהתאם לעולם שממנו מגיעים הצופים. הרבה בדיחות כוללות מילים באידיש או פסוקים מהתנ"ך, שמוכרים לכל מי שמשתייך למגזר הדתי-חרדי. סטנדאפיסט המופיע בפני הציבור הדתי, חייב לגלות יצירתיות רבה יותר מסטנדאפיסט המופיע בפני קהל חילוני, בשל המגבלות העומדות בפניו, כמו, בדיחות בלי גסויות, בלי מין, בלי פנייה ישירה לאנשים היושבים בקהל ועוד.

 בדיחות שכולם מבינים

 הנושאים הנבחרים למופע סטנדאפ, הם נושאים שמשותפים לציבור החילוני והדתי, אך זווית הראיה מותאמת לזו של הקהל. למשל, סטנדאפיסט המופיע בפני קהל דתי, יתייחס למצב מסוים בזווית ראיה של אדם דתי. מצבים מביכים שיכולים לקרות לכל אחד מאיתנו, מקבלים התייחסות שונה בגלל הרקע והחינוך השונים של שני הקהלים. פרט לכך, הציבור הדתי יבין ויצחק, ממצבים שהם בעלי משמעות רבה, אך אינם מובנים בעיני הציבור החילוני, כמו מצבים מביכים בבית הכנסת, במקווה, מסביב לשולחן החג וכדומה.

 כיצד נבחרים הנושאים למופע

 מופע סטנדאפ דתי יהיה מורכב מנושאים כמו: חגים, שבתות, זוגיות, דייטים, שידוכין, צומות, תפילות, טרמפים ועוד. אך כניסת הסטנדאפ למגזר הדתי אינה מוגבלת רק למופעים גדולים באולמות ובמתנסים, אלא גם בחוגים קטנים יותר, כמו אירועים של מקומות עבודה, אירועים משפחתיים וכדומה. המתכונת של סטנדאפ מתאימה לכל מסגרת, באולמות מרווחים או בבתים פרטיים. הציבור הדתי נהנה מהאפשרות של צפייה במופע סטנדאפ במסגרת אינטימית יותר, פחות מביכה עבור רבים ויותר משוחררת.

 מדוע כדאי לסכם מראש על הנושאים שיופיעו במופע?

 כאשר אומן סטנדאפ מופיע בפני קהל גדול באולם, בחירת הנושאים למופע היא כולה על דעתו ואחריותו. הוא בודק את החומרים שהוא ידבר עליהם בהתאם לניסיון שלו בעבר ולמקומות שאליהם הוא מגיע. כשמדובר באירוע פרטי, מומלץ לסכם מראש, אילו נושאים אפשר לדבר עליהם במופע ועל אילו, כדאי לוותר. סיכום מראש על הנושאים שיטופלו במהלך המופע, יחסוך מבוכה מהמשתתפים, ואי נעימות מהאומן עצמו.