יודאיקה – מה זה אומר?

המושג יודאיקה מתקשר לאמנות ויזואולית אשר ערכיה מתבססים על המסורת והדת היהודית. כידוע, המסורת היהודית עשירה בסמלים, טקסיות, תפילות, מנהגים שמהווים את הבסיס עבור אמנים ובעלי מלאכה המכינים מגוון של מוצרי אמנות וחפצים יהודים מהודרים מסוגים שונים. בעבר, מוצרי יודאיקה היו נחשבים לחפצי פולחן, שיר ולחן כאשר היום מדובר בתעשיית מתנות ממש.

 

דוגמאות למוצרי, פריטי ומתנות יודאיקה

סמלים הקשורים לשבת –

  • לוח חלה המשמש אותנו לקידוש בערב שבת בארוחה המשפחתית המסורתית או בערבי חג. עלה שולחן מניחים את שתי החלות הממוקמות על הלוח. יש לוחות חלה עשויים ממגוון של חומר גלם כמו למשל כסף, זכוכית, פורצלן, עץ, אבני חן טבעיות או אפילו שילוב של כמה חומרי גלם יחדיו. לרוב על לוח החלה יעוטר הפסוק ״המוציא לחם מן הארץ״ שמהווה חלק מהברכה על הלחם בערב שבת.
  • פמוטים – הפומטים נחשבים למוצר יאודיקה קלאסי ואלמנט עיצובי. ניתן לראות אותם כמעט בכל בית יהודי, לא רק בישראל, אלא ברחבי העולם. הם מסמלים את הזיקה למסורת היהודית ואת הקשר לבית הורינו. הפמוטים הם חלק בלתי נפרד מטקס הדלקת הנרות בשבת – ״זכור את יום השבת לקדשו״.
  • כוס קידוש- גביע לקידוש נחשב גם הוא לאחד מפריטי היודאיקה העתיקים במסורת היהודית. את הכוס ניתן למצוא במגוון עצום של עיצובים וממגוון של חומרי גלם.

 

מוצרי יודאיקה לחגים

חגי ישראל הם חלק בלתי נפרד מהמסורת היהודית ויש המון סוגים של פריטי אמנות ומוצרים. חנוכיות לחג החנוכה, צלחת לשולחן הפסח בה מניחים את המזונות השונים עליהם מברכים כשמקריאים את ההגדה, כיפות, מגוון של פריטי אמנות לראש השנה כמו רימון מכסף, שופר עשוי כולו כסף, כיפות ועוד…

 

מוצרי יודאיקה לבית ופריטים שמעניקים בתור מתנה

לקטגוריה זו משתייכים בעיקר פריטי וחפצי אמנות כמו למשל ברכת הבית, חמסות למזל וברכה, מזוזות, מחזיקי מפתחות עם ברכת הדרך, ספרוני תהילים, ברכה ללידה קלה, מגני דוד.. גם עיצובי תכשיטים המעוטרים ביהלומים, פנינים ואבנים מסוגים שונים נחשבים כמובן לפריטי יודאיקה המזוהים עם המסורת היהודית.

 

מתי כדאי לרכוש מוצרי יודאיקה?

אם אתם מחפשים למשל מתנה לאדם או משפחה שהזמינו אתכם לארוחת שישי או ארוחת חג, פריטים אלו מושלמים בתור מתנה. אם אתם מגיעים להתארח אצל משפחה יהודית בחו״ל, אלו הם מוצרים מבורכים ממש ומחזירים את אותה משפחה לשורשים שלה באופן מיידי. מתנות יודאיקה מומלצים לרכישה גם כאשר מישהו עובר לבית או דירה חדשים.